На допомогу учням 11 класу
І семестр
Основні тенденції розвитку драматургії наприкінці XIX – на початку ХХ ст. "Нова драматургія". Творчі знахідки та здобутки Г.Ібсена, А.Чехова, Дж. Б. Шоу.
Гéнрік ÍБСЕН (1828–1906). «Ляльковий дім» Життєвий і творчий шлях письменника.
Генрік Ібсен – норвезький письменник, зачинатель європейської «нової драматургії».
«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості
драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі. Образ Нори. Аналітична композиція твору.
Модернізм як некласична модель культури, найновіше й найпослідовніше втілення естетико-художнього перевороту ХХ ст. Кардинальні зрушення у світогляді,філософсько-науковому мисленні, формі та змісті творів. Прагнення до витворення нової «художньої мови», адекватної ментальності ХХ ст.
Авангардизм 1910-20-ихроків і здійснювана ним «революція в мистецтві», його основні течії (футуризм,кубізм, дадаїзм, експресіонізм, сюрреалізм).
Авангардизм 1910-20-ихроків і здійснювана ним «революція в мистецтві», його основні течії (футуризм,кубізм, дадаїзм, експресіонізм, сюрреалізм).
Франц КÁФКА (1883–1924). Життєвий і творчий шлях письменника.
Кафка – австрійський письменник-модерніст.
Своєрідність світобачення та йогохудожнього втілення в оповіданні «Перевтілення».
Кафка – австрійський письменник-модерніст.
Своєрідність світобачення та йогохудожнього втілення в оповіданні «Перевтілення».
Джеймс ДЖОЙС (1882–1941). Життєвийі творчий шлях письменника.
Джойс – ірландський письменник-модерніст. Харак-терні риси поетики модерністських творів Джойса: «потік свідомості», елемент пародійності та іронічності, яскраво виражена інтертекстуальність.
Джойс – ірландський письменник-модерніст. Харак-терні риси поетики модерністських творів Джойса: «потік свідомості», елемент пародійності та іронічності, яскраво виражена інтертекстуальність.
Михáйло БУЛГÁКОВ (1891–1940). «Майстер і Маргарита» Життєвий і творчий шлях російського письменникаМ.Булгакова. Булгаков і Київ. Творчий шлях письменника до «внутрішньої еміграції».
Роман «Майстер і Маргарита» як вершина його творчості.
Трагізм долі митця (Майстра). «Майстер і Маргарита» якроман-міф, його джерела, трансформація міфічних мотивів. Проблематика та система образів.
Особистість і влада. «Московські» та «єршалаїмські» розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Композиція роману. Особливості композиції твору – «роман у романі». Крилаті вислови та афоризми.
Особистість і влада. «Московські» та «єршалаїмські» розділи твору та художні засоби їхнього зв’язку. Композиція роману. Особливості композиції твору – «роман у романі». Крилаті вислови та афоризми.
Течії в поезіі ХХ століття. Рáйнер Марíя РÍЛЬКЕ (1875–1926).
«Орфей, Евридіка, Гермес», «Ось дерево звелось...» Життєвий і творчий шлях письменника.
Синтетичний вияв новітніх течій і тенденцій в поезії австрійського поета Р.М.Рільке. Вираження традиції відчуження людини в
дегуманізованому світі. Ностальгія за втраченою єдністю людини зі світом.
Рільке і Україна, українські мотиви в його творчості.
ҐІЙÓМ АПОЛЛІНÉР (1880–1918). «Лорелея», «Міст Мірабо»,
«Зарізана голубка й водограй» Життєвий і творчий шлях письменника. Еволюція французького поета Ґійома Аполлінера від неоромантизму до кубофутуризму. Каліграми. Реакція на символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і йоговираження «прямим словом». Зміна позиції щодо життя, ствердження
активно-творчого ставлення до нього.
Федерíко ГАРСÍА ЛÓРКА (1898–1936). «Балада про чорну
тугу», «Гітара», «Газела про темну смерть», «Касида про сон під зорями» Життєвий і творчий шлях іспанського поета Гарсіа Лорки,
його міфопоетика. Синтез
у творах міфології і фольклору з поетикою модернізму. Персоніфікація природних
сил і стихій.
«Срібна доба» російської поезії, розмаїття літературних напрямів, течій та шкіл у поезії (символізм,акмеїзм, футуризм). Трагічні долі митців «срібної доби».
Олексáндр
БЛОК (1880–1921). «Незнайома», «Весно, весно, без меж і без краю...», «Скіфи» Життєвий і творчий шлях письменника. О.Блок – найвидатніший поет російського символізму.
Аннá АХМÁТОВА (1889–1966). «Довкола жовтий вечір ліг»,
«Дав мені юнь ти сутужную», «Реквієм» Життєвий і творчий шлях Анни Ахматової. Акмеїзм, його естетичні засади і поетика у її творчості. Пізня поезія Ахматової («Реквієм»). Анна Ахматова і
Україна.
Борúс
ПАСТЕРНÁК (1890–1960). «Визначення поезії», «По стіні збігали стрілки...»,
«Зимова ніч» Життєвий і творчий шлях письменника. Пастернак і російський футуризм, неоднозначність стосунків поета з футуризмом. Еволюція поезії Пастернака. Нобелівська премія.
М.Цвєтаєва. "Мне нравиться..." С.Єсенін. "Хулиган". "Мне осталась одна забава..."
В.Маяковський. "Послухайте". М.Гумільов. "Романс" .
М.Цвєтаєва. "Мне нравиться..." С.Єсенін. "Хулиган". "Мне осталась одна забава..."
В.Маяковський. "Послухайте". М.Гумільов. "Романс" .
ІІ семестр
Двополюсність світу після Другої світової війни та її зв’язки із розвитком
культурного і літературного процесу. Поява «країн соціалістичної співдружності»
та їхніх літератур; запровадження в них «соціалістичного реалізму» та опір йому
в польській, угорській, чеській та інших літературах.
Література
Західної Європи і США. Тема Другої світової війни й руху Опору в повоєнні десятиліття. Поширення екзистенціалізму в літературі цього періоду. Т.Манн."Маріо і чарівник".
Активізація літератур країн «третього світу», вихід на авансцену світової літератури 1950-60-х рр. роману й поезії Латинської Америки.
Художня література в Японії.
Бертóльт
БРЕХТ (1898–1956). «Життя Галілея» Життєвий і творчий шлях письменника.
Брехт як драматург-новатор. «Епічний театр» Брехта, його теоретичні засади й творча практика.
Проблема
моральної відповідальності вчених за наслідки наукових досліджень у драмі
«Життя Галілея». Неоднозначність образу Галілея. Інтелектуальний характер
драми.
Альбéр KAMЮ (1913–1960). «Чума» Життєвий і творчий шлях письменника. Камю –
французький письменник, лауреат Нобелівської премії. Його філософські й
естетичні погляди. Абсурд і стоїцизм. Образ доктора Ріє. Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір.
Композиція і стиль твору. Моральний вибір.
Ернéст
Мíллер ХЕМІНГУÉЙ (1899–1961). «Старий і море». Життєвий ітворчий шлях американського письменника, лауреата Нобелівської премії Хемінгуея, особливості його поетики й стилю. «Старий і море» – повість-притча про людину.
КАВАБÁТА Ясунáрі (1899–1972). «Тисяча журавлів» Мистецтво Японії. 1000 журавликів. Життєвий і творчий шлях письменника. Відомий письменник,
лауреат Нобелівської премії Кавабата Ясунарі – «красою Японії народжений». Чайна церемонія. Відображення національної етики та естетики в повісті. Японська чайна церемонія.
ГабріéльГАРСÍА МÁРКЕС (нар. 1928). «Сто років самотності» Життєвий і творчий шлях письменника. Г.Гарсіа Маркес – відомий колумбійський письменник, лауреат Нобелівської премії. Органічне
поєднання буденного й фантастичного як характерні риси «магічного реалізму» вромані «Сто років самотності». 13 крилатих фраз Маркеса.
Органічне поєднання буденного й фантастичного як
характерні риси «магічного реалізму» в оповіданні Г.Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Зустріч людей з ангелом.
Постмодернізм– одне з найяскравіших літературних явищ другої половини ХХ ст., його теоретичні засади й художня (літературна) практика. Соціоісторичні,
культурно-філософські та естетичні чинники розвитку постмодернізму в художній
літературі. Представники.
Мúлорад ПÁВИЧ (1929-2009). «Дамаскин» «Перший письменник третього тисячоліття» серб М.Павич.
Утілення в оповіданні «Дамаскин» рис постмодернізму. Можливість
вибору шляхів читання твору на двох його «перехрестях» (в т.ч. на комп’ютері)
як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом
і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину».
Пáтрік Зюскінд. «Запахи, або Історія одного вбивці» Життєвий і творчий шлях письменника. Риси постмодернізмув повісті «Запахи, або Історія одного вбивці»: «віртуальний історизм»
(«імітація» світогляду Франції доби Просвітництва); захоплюючий детективний
сюжет, можливість багатьох варіантів інтерпретації тощо.
Сучасний літературний процес. Співіснування і взаємодія
різних стилів, напрямів, течій. «Утеча культури на університетські кафедри»,
виживання і конкуренція художньої літератури з «відео», «мультимедіа», Інтернетом
та іншими реаліями сучасності: «від Інтернету до Гуттенберга» (У.Еко).
Помітні сучасні літературні явища: творчість Ричарда
Баха, Патріка Зюскінда, Паоло Коельо, Італо Кальвіно, Мілана Кундери, Харукі
Муракамі, Януша Вишневського та ін.
Коментарі
Дописати коментар